Dzień Zaduszny - między wiarą, tradycją a współczesną pamięcią

Dzień Zaduszny, obchodzony 2 listopada, to w polskiej tradycji głęboko zakorzeniony czas modlitwy za zmarłych, łączący w sobie wiarę katolicką, echa dawnych obrzędów pogańskich i współczesną kulturę pamięci o tych, którzy odeszli.

Dzień Zaduszny, potocznie nazywany Zaduszkami, czyli „dniem dla duszy”, to w tradycji katolickiej dzień szczególnej pamięci i modlitw za wszystkich wiernych zmarłych. Jest on obchodzony 2 listopada, tuż po uroczystości Wszystkich Świętych.

Wierzący modlą się tego dnia przede wszystkim w intencji dusz, które oczekują w czyśćcu na zbawienie. Choć nie jest to święto ustawowo wolne od pracy, to głęboko zakorzeniona tradycja i poczucie obowiązku sprawiają, że dla wielu Polaków jest to jedno z najważniejszych świąt w roku.

Krótki rys historyczny

Tradycja Dnia Zadusznego ma swoje korzenie we Francji, w benedyktyńskim opactwie w Cluny.
Święty Odilon, opat tego zgromadzenia, zarządził w 998 roku by 2 listopada był dniem modlitw za
zmarłych których dusze „oczekują” w czyśćcu na zbawienie.

Wprowadzenie Dnia Zadusznego miało być również chrześcijańską przeciwwagą dla pogańskich
obrzędów ku czci zmarłych, w tym słowiańskich obrzędów Dziadów. W Polsce tradycja Zaduszek
zaczęła się kształtować w XII wieku, a pod koniec XV wieku była już powszechnie znana . Oficjalnie
Stolica Apostolska włączyła Dzień Zaduszny do kalendarza liturgicznego w 1311 roku.

Od Dziadów do Zaduszek – echo przedchrześcijańskiej tradycji

Choć chrześcijański Dzień Zaduszny jest świętem kościelnym, to jego korzenie silnie sięgają tradycji
przedchrześcijańskiej i obrzędów ludowych, zwanych Dziadami.

  • Dziady to nazwa uroczystości obchodzonej na pamiątkę zmarłych przodków (dziadów). Miała
    ona na celu nawiązanie kontaktu z duszami, zdobycie ich przychylności oraz zaspokojenie ich
    potrzeb (głodu i pragnienia). W tradycji przedchrześcijańskiej wypadały cztery razy w roku, w
    okolicy przesileń. Najsławniejszy zapis obrzędu pochodzi z dramatu Dziady naszego
    narodowego wieszcza, Adama Mickiewicza.
  • Z ludowymi wierzeniami związany był zwyczaj przygotowywania dla dusz specjalnych potraw
    (m.in. chleba, pierogów, kaszy) i napitku, a także pozostawiania uchylonych drzwi i furtek,
    aby dusze mogły odwiedzić dawne domostwa i się posilić.
  • Współczesne Znicze: Tradycja zapalania zniczy na grobach jest pozostałością po dawnym,
    pogańskim zwyczaju rozpalania ognisk na mogiłach. Ogień miał ogrzewać błąkające się dusze,
    wskazywać im drogę do nieba i chronić żywych przed złymi mocami. Miał też odstraszać złe
    moce oraz upiory.

Dzień Zaduszny we współczesnej Polsce

Obecnie obchody Dnia Zadusznego skupiają się na dwóch głównych aspektach: religijnym i
społeczno-pamięciowym.

  1. Modlitwa i Odpusty: Wierni uczestniczą we Mszach świętych i nabożeństwach za zmarłych.
    Szczególną formą modlitwy są wypominki, czyli modlitwa błagalna za dusze zmarłych
    połączona z wymienianiem ich imion. Możliwe jest również uzyskanie odpustu zupełnego za
    zmarłego.
  2. Kultura Pamięci: Dzień Zaduszny skłania do refleksji nad przemijaniem i do dialogu ze
    zmarłymi. To czas, kiedy tłumnie odwiedzamy cmentarze, porządkujemy nagrobki, składamy
    kwiaty, wieńce i zapalamy symboliczne znicze. Choć niekiedy ironicznie mówi się o
    uczestnictwie w kulturze grobbingu, to coroczny zryw upamiętniania bliskich jest imponujący.
    Cmentarze nie kojarzące się z ciepłem i rodzinną atmosferą, zmieniają się w niezwykłe
    nekropolie oświetlone migoczącą, wibrującą iluminacją melancholijnych światełek.

Motywacji do celebrowania tego dnia jest wiele, np: 

  • przekonania religijne,
  • poczucie obowiązku,
  • aktywność towarzyska,
  • upodobania estetyczne.

Niewątpliwie jednak, głęboko odczuwamy ważność tego dnia który jednoczy nas w bardzo wyjątkowy sposób i skłania do refleksji: nad życiem które minęło, oraz nadziei, która pozostaje.

Źródła

  1. Marczyńska Julia, Dzień Zaduszny – czas, kiedy dusze wędrują pomiędzy światami, Culture.pl, 4.11.2022, [dostęp: 24.10.2025], https://culture.pl/pl....
  2. Dziura Małgorzata, Dzień Zaduszny w zwyczajach ludowych, Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej, 30.10.2023, [dostęp: 24.10.2025], https://mnzp.pl....
  3. Grobing, [w:] Obserwatorium Językowe Uniwersytetu Warszawskiego, [dostęp: 24.10.2025], https://obserwatoriumjezykowe....

Epitafio

opracowanie własne

24/10/2025

Inne artykuły

19/09/2025

Milenialsi wobec śmierci: ewolucja pokoleniowego podejścia do umierania i pamięci

Śmierć stanowi nieodłączny element ludzkiej egzystencji, jednak sposoby jej rozumienia i praktyki związane z odchodzeniem ulegają stałym przemianom kulturowym, a także pokoleniowym.

14/08/2025

Prezent na pogrzeb – czy wypada?

W większości przypadków żałobnicy przynoszą kwiaty lub wieńce. Jednak pytanie „czy wypada przynieść prezent na pogrzeb?” budzi wątpliwości.

28/07/2025

Rytuały, które wspierają w żałobie – alternatywne sposoby przeżywania straty

Żałoba nie jest stanem, który po prostu mija z czasem – to wymagający proces adaptacji do życia po stracie, zazwyczaj pełen silnych emocji i wewnętrznego chaosu. Tradycyjne ceremonie, takie jak pogrzeb, dają strukturę i wspólnotowe wsparcie, jednak to w ciszy codzienności, po rozstaniu z bliskimi, zaczyna się najtrudniejszy etap – mierzenie się z pustką.

21/07/2025

Czas pożegnań - dlaczego potrzebujemy nowych rytuałów żałoby?

Rytuał to fundamentalny element ludzkiej kultury. Od tysięcy lat nadaje strukturę naszym działaniom, pomaga zrozumieć otaczający świat i przeprowadza nas przez kluczowe momenty życia – w tym te najtrudniejsze, jak śmierć bliskiej osoby. Rytuały żałobne nie są jednak statyczne. Jako społeczeństwo nieustannie się zmieniamy, a wraz z nami ewoluują narzędzia, których używamy do radzenia sobie ze stratą. Analiza tych zmian pokazuje, dlaczego tradycyjne modele przestają być wystarczające oraz jaka jest rola nowych form upamiętniania.